1.4.2014 PBR päivittäistavarakauppoihin!

Amerikkalainen kulttiolut Pabst Blue Ribbon löytyy huhtikuun alusta alkaen myös suomalaisista päivittäistavarakaupoista sekä ravintoloista. Pabst Blue Ribbon, joka usein lyhennetään PBR, tulee löytymään alkuun ainakin Citymarkettien ja laajemman valikoiman K-Supermarkettien hyllyiltä.

Yhdysvalloissa kaikki tuntevat tämän oluen ja kaikilla on siihen jonkinlainen suhde. Alkujaan työväestön piirissä suursuosikiksi nousseen Pabstin kulta-aika ajoittui 1970-luvun lopulle, minkä jälkeen se uudelle vuosituhannelle tullessa lähes hävisi markkinoilta. Uusi vuosituhat toi uudenlaisen ystäväpiirin tälle oluelle ja nykyisin PBR löytää uusia ystäviä mm. hipstereiden, lumilautailijoiden, taiteilijoiden ja skeittareiden parista. Pabst Blue Ribbonista on tullut alakulttuurien ja trendsettereiden parissa se kaikkein uskottavin olutvalinta.

Suuriin amerikkalaisiin kilpailijoihinsa verraten Pabstin markkinointibudjetti on olematon. Panimo luottaa markkinoinnissaan vahvasti sosiaalisen median voimaan. Innokkaat fanit luovat omia mainoksia ja lataavat niitä mm. YouTubeen tai Facebookiin. Oluen omalla Facebooksivulla on yli 325 tuhatta seuraajaa ja sen kautta on mm. järjestetty suosittua piirustuskilpailua ”Drink & Draw”. YouTubesta löytyy kymmenittäin fanien tekemiä PBR mainoksia. Yksi eniten levitetty on pätkä David Lynchin klassikkoelokuva Blue Velvetista, jossa Dennis Hopper kehottaa kanssanäyttelijäänsä nauttimaan Pabstia. Katso mainos tästä linkistä.

Pabst Brewing Company aloitti toimintansa Milwaukeessa vuonna 1844. Panimo oli suunnannäyttäjä monissa nykyisin niin itsestään selvissä asioissa kuten ruskeiden pullojen käytössä, kruunukorkeissa ja alumiinitölkeissä. Nykyisin panimo valmistaa lähes kolmeakymmentä olutta ja PBR on edelleen panimon lippulaiva. Pabst Blue Ribbon on aito amerikkalainen olut, jota ei valmisteta lisenssillä Euroopassa. PBR on saatavilla autenttisissa 355ml pulloissa.